Forsikringer

Kort og godt om forsikring.

Langå Rideklub er en klub under Dansk Rideforbund (DRF) og det betyder at vi er dækket af "Idrættens forsikringer".

Denne forsikring dækker bla. ansvar på heste ejet af LOR som forvolder skade på 3. part, samt ulykkesforsikring på ansatte samt frivillige hjælpere, som måtte komme til skade ifb med aktiviteter udført i forbindelse med frivilligt arbejde. (læs mere HER).

Hører du ikke hører under ovennævte gruppe, skal du selv være ansvars- og ulykkesforsikret da:

- Du er erstatningsansvarlig for ting, både her på stedet og i det offentlige rum, som du eller din hest ødelægge.

- Du er erstatningsansvarlig hvis du eller din hest forvolder skade på andre personer eller heste, også hvis det er en   elevhest du har lejet til privat ridning uden for undrevisning tider, som du dermed har overtaget ansvaret for.

- Du skal selv tegne en ulykkesforsikring på egen person (husk at spørge dit forsikringsselskab om ridning er dækket, da nogen forsikringsselskaber betegner ridning som "farlig sport").

Derudover kan det være en god ting at vende med dit forsikringsselskab om dit udstyr er dækket i tilfælde af tyveri / hærværk, når det opbevares på LOR, idet det er dig selv, der skal sørge for en tyveriforsikring.

HUSK ansvarsforsikring på egen hest er lovpligtig !!!!

Det har siden 1. juli 2008 været et krav at have sin hest lovpligtigt ansvarsforsikret.

Hvis man som privatperson ejer en hest, bør man checke hos sit forsikringsselskab om den er ansvarsforsikret..

Dansk Ride Forbund har forespurgt hos Tryg Forsikring, som oplyser, at såfremt man har en indboforsikring hos Tryg, så er man automatisk dækket af forsikringen.